onsdag 2. april 2014

Teakmøbler

Møbler og interiør av teak har blitt veldig populært igjen. Særlig design fra 50- og 60-tallet. Dette kan være bord, stoler, skjenker, hyller, lamper, fruktboller osv. Jeg fant selv en superfin teakseksjon for et par uker siden som jeg blogget om tidligere. 

Utemøbler i teak er også slitesterke siden treverket inneholder olje som gjør det motstandsdyktig mot vær og vind. Derimot er bruken av dette materialet omstridt grunnet hogst av regnskog, og Regnskogfondet anbefaler forbrukere å unngå produkter av teak. MEN! Det er jo der gjenbruk kommer inn. Det florerer av gamle teakmøbler der ute, og det er fullt mulig å skaffe seg flott interiør uten å påvirke etterspørsel og produksjon av nye møbler. 

Jeg har både en veggseksjon og et radiokabinett  fra 50-tallet i teak, som var ganske støvete og litt slitt når jeg fikk det. Siden teak har et naturlig innhold av olje, skal det ikke vaskes med for mye vann og såpe. Jeg leste litt om teakolje, men det er ganske dyrt. 
Da jeg var liten husker jeg at mamma oljet teakmøblene vi hadde hjemme med Jo-Ni møbelpuss, så jeg dro i butikken og kjøpte en sånn siden den fortsatt finnes. Det lønner seg å polere teakmøbler med olje, selv om det ikke er nødvendig. Møbeloljen beskytter og gir næring til treverket og opprettholder treets naturlige skjønnhet. Både seksjonen og radiokabinettet jeg har ble veldig fint igjen etter jeg brukte Jo-Ni :-)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar