tirsdag 29. april 2014

Cathrineholm

Siden jeg endelig fikk kjøpt meg mitt første fat fra Cathrineholm i påska, har jeg jo bare lyst på flere emaljeting i Lotus-serien! Gleder meg skikkelig til jeg tjener penger igjen og slipper å vri på hver krone hehe. *silker på Finn.no* ;-) Dere kan se det nydelige fatet i mitt forrige blogginnlegg.

Jeg er ikke alene om å ville ha Cathrineholm-emalje, og Lotus har blitt veldig populært å samle på. Derfor tenkte jeg å skrive litt om historien bak dette ettertraktede designet:

Cathrineholm var et jernverk som lå ved Tistefossen ca. 3 km fra Halden i Østfold, og produksjonen startet opp i 1827. Opprinnelig laget de støpejernprodukter blant annet til landbruksutstyr. På grunn av at markedet for støpejernprodukter minket tidlig på 1900-tallet gikk de i 1907 over til å bli et emaljeverk som produserte skilt, sanitær- og kjøkkenutstyr.

Designeren Grete Prytz Kittelsen utformet produktene som i 1962 fikk den kjente Lotus-dekoren. Det var dekoratøren Arne Clausen som tegnet denne som resulterte i den vakre Lotus-serien av kasseroller, annet koke- og stekeutstyr, fat og boller.

Det ble produsert mange ulike emaljerte produkter hos Cathrineholm, blant annet seriene Saturn og Viking, men det var Lotus som ble den store salgssuksessen. 
Selskapet ble lagt ned i 1970. 

Er det noen av dere som har Lotus-emalje? Fortell meg gjerne om deres samlinger :-)




2 kommentarer:

  1. Hei på deg. Jeg har en del av disse gamle tingene liggende, men ikke alt har Cathrineholm-merket under. Men IKEA har vel også hatt en del ting og tang med lotusmønster, og jeg er usikker på hva som er hva, har ikke peiling på interiør. Ta gjerne kontakt på 92628422. Karianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så morro med tilbakemelding :-) Er dette ting du vurderer å selge, eller samler du? Seng meg gjerne en mail på lisa.m.larsen(a)live.no hvis du har bilder :)

      - Lisa Marie

      Slett